Navolging EnergyHub Arnestein

      Geen reacties op Navolging EnergyHub Arnestein

Resultaten onderzoek EnergyHub Arnestein

Vanuit een aantal bedrijven is er de ambitie om lokaal duurzame energie op te wekken, deze onderling te verdelen om de productieprocessen te elektrificeren en, al dan niet binnen een collectief, laadvoorzieningen voor elektrische vrachtwagens te realiseren. Netcongestie is een belemmerende factor voor het initiatief van deze bedrijven. Tot 2030 kunnen bedrijven geen uitbreiding krijgen voor afname of terug levering van elektriciteit. De bedrijven, waaronder diverse MBC-leden zijn op zoek naar betaalbare en technisch haalbare oplossingen. Er is een haalbaarheidsonderzoek uitgevoerd door Impuls Zeeland NV, HZ University of Applied Science en adviesbureau Zebra. Op diverse bijeenkomsten van de MBC is hier aandacht aan besteed. Provincie Zeeland, de MBC en de gemeente Middelburg hebben het onderzoek gefinancierd.

In totaal hebben er ongeveer 25 geïnteresseerde bedrijven meegewerkt aan het onderzoek. Er zijn 10 bedrijven die willen participeren in een vorm van samenwerking waar energie en vermogens onderling worden uitgewisseld. 3 scenario’s lijken veelbelovend:

Energie uitwisselingsplatform
Een energie uitwisselingsplatform, waarbij energie tussen bedrijven wordt verdeeld en verrekend, blijkt het meest eenvoudig te realiseren en is ook financieel interessant voor de deelnemende bedrijven. Bedrijven hoeven hiervoor geen collectieve organisatie op te richten en vanuit de regelgeving zijn geen bijzondere maatregelen nodig. Bedrijven kunnen onderling o.b.v. lange termijn energiecontracten afspraken maken over de hoogte en hoeveelheid van stroom die zij onderling uit willen wisselen. Om deze boekhoudkundige uitwisseling mogelijk te maken, dient er een marktpartij geselecteerd te worden die d.m.v. een platform de uitwisseling faciliteert. Voor een energie uitwisselingsplatform is bij de ondernemers draagvlak aanwezig en dit wordt gezien als iets wat snel en makkelijk uitgevoerd kan worden.

Groepstransportovereenkomst
Bedrijven kunnen binnen een collectief het bij de netbeheerder gecontracteerde transportvermogen bundelen. Met Stedin legt het collectief vast dat het gebundelde GTV onder deelnemende bedrijven binnen het collectief verdeeld kan worden. De bedrijven maken binnen het collectief afspraken over de verdeling van vermogen, nl. wanneer en hoeveel vermogen per deelnemend bedrijf gebruikt kan worden. Hierdoor kan een bedrijf dat in het collectief meedoet meer vermogen krijgen voor uitbreiding of elektrificatie van productieprocessen.

Een groepstransportovereenkomst biedt belangrijke extra mogelijkheden omdat bedrijven daarmee op eigen terrein vermogen kunnen organiseren voor gemiddeld 16 laadpunten voor het laden van vrachtwagens, maar ook voor eventuele uitbreiding van bedrijfsprocessen. Een belangrijk uitgangspunt hierbij is het behoud van de “license to operate”. Als aan deze conditie niet kan worden voldaan, is er voor deze optie geen draagvlak. Een tweede uitdaging in dit scenario is dat bij bepaling van het maximale groepsvermogen door de netbeheerder de vrije ruimte, het verschil tussen de GTV (gecontracteerd transportvermogen) en werkelijk gemeten vermogen, die bij Vitrite aanwezig is, wordt gekort. Het voorziene voordeel aangaande elektrisch vermogen dat beschikbaar kan komen om onderling te verdelen gaat dan verloren. Organisatorisch vraagt deze optie ook om meer samenwerking. Er dient een collectief te worden opgericht door de bedrijven. Het collectief gaat met de netbeheerder een groepsovereenkomst aan, waarin een groepsvermogen wordt vastgesteld. Het collectief moet dan ook een marktpartij selecteren die ervoor zorgt dat het collectieve vermogen niet wordt overschreden en dat het vermogen lokaal tussen de deelnemende bedrijven wordt gebalanceerd. Binnen het collectief worden afspraken gemaakt over het verdelen van vermogen. Elke mutatie binnen het collectief dient door alle partijen goedgekeurd te worden en als deze mutatie impact op het collectieve vermogen heeft, dient met de netbeheerder opnieuw onderhandeld te worden en komt er een nieuw contract.

Centraal laadplein
De kosten voor deze voorziening kunnen door verschillende bedrijven worden gedeeld en het biedt de mogelijkheid om overdag groene stroom te benutten. Er zijn ook exploitanten te vinden die een dergelijk laadplein voor eigen risico en rekening kunnen realiseren.

Vervolg
Impuls Zeeland en Zebra stellen voor om samen met de bedrijven de bovengenoemde scenario’s tot uitvoering te brengen. Daarvoor moet e.e.a. worden georganiseerd en er moeten bindende afspraken tussen de bedrijven worden vastgelegd. Naar het zich nu laat aanzien, zijn geen grote investeringen in een batterij of in infrastructuur nodig. Met Stedin, de leverancier van het energie uitwisselingsplatform, en met de exploitant van het laadplein moeten contracten worden gesloten.

Voor meer informatie:
Cor Helmendach, 0118-675234,
c.helmendach@middelburg.nl

 

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.